Després d’haver parlat de les personalitats, les
motivacions, l’intel·ligència,…etc, de cada infant, ara explicaré el tipus de
relacions que sorgeixen a l’aula i el rol que adopten els docents, segons les
impressions que tenen de cada alumne.
Per a
fer una petita introducció, com diu Bronfenbrener, quan més relacionats estiguin els contextos dels infants, més potenciadors
d'aprenentatge serán. Això lligat a una metodologia motivadora i a més
treballant les estratègies emocionals dintre de l'aula de grup i
individualment. Dins d'aquestos contextos escolars no hem d'oblidar els aspectes
físics de l'aula; els espais, la llum...
A continuació, parlaré sobre l’interacció que té el
mestre amb l’alumne, en concret de les expectatives, que segons les investigacions de Jussim aquest procés passa
per tres fases. A la primera fase, el mestre desenvolupa expectatives
sobre rendiment futur i es basa en informacions obtingudes anteriorment i en
l'establiment del primer contacte, i es fixen en la seva apariència, en la seva
manera de vestir, si són graciosos, si són obedients. A vegades, aquestes primeres impressions el mestre té com
una inèrcia per a reforçar aquesta primera impressió o hi ha una revisió profunda, canviant els esquemes
i impressions que s’havia creat en un principi. Aquesta revisió profunda, és
trist, però sol passar amb els nens més grans, amb els nens més petits no sol
passar tant. Amb el llenguatge no verbal, els nens detecten les diferències en
la relació entre uns alumnes i uns altres, creant una petita distància que cada
vegada es poden anar fent més grossa. A la segona fase, el tractament educatiu
o de relació que el mestre té amb l’alumne, fa que aquest actuï de forma
diferent amb uns que amb els altres i que tinguis una retroalimentació diferent
amb cada un d'aquells nens, és a dir, el mestre interaccionarà més amb aquells
alumnes que pensem que tindran més èxit. Dins daquesta fase, es poden donar
quatre tipus d’actituds: d’afecció, d’indiferència, de preocupació i de rebuig.
I per últim la tercera fase, on la majoria dalumnes reaccionen davant d'aquells
tractaments educatius de diferent manera. Segons el tractament que han rebut
trobarem que tenen més atenció, més motivació, més persistència i més cooperació,
i en canvi d'altres que fan tot lo contrari.
Aquestes investigacions corroboren alguns dels comentaris que he fet al
llarg del meu recorregut acadèmic, diguent: ¡Aquesta mestra hem té mania! Amb
estudis com aquests, hem puc adonar que els mestres moltes voltes no son del
tot justos perquè basar-se en l’apariència física o en els èxits o fracassos d’un
infant, per determinar quin tipus de comportament tindràs amb aquest infant, no
és mica professional per la seva part. Des del meu punt de vista un mestre ha
de tractar a tots els seus alumnes per igual, sense rebutjar, sense
preferències, sense discriminacions,etc…,ja que la nostra professió implica
deixar de banda les qüestions personals.
Aquesta interacció dependrà, evidentment, de la personalitat del mestre.
Segons els estudis de Secadas, les característiques del mestre es poden situar
en dos pols: aquells més afectius-emocionals, i aquells més
intel·lectuals-directius.
Els afectius-emocionals són aquells que mostren més acceptació, més
comprensió, un grau molt alt d'empatia, que també treballa les qüestions
emocionals dintre de l'aula. I els intel·lectuals-directius que són molt
eficaços amb els recursos didàctics, molt coherents amb els aprenentatges,
treballen molts més continguts escolars i es preparen molt bé en aquest aspecte.
En la meva opinió ni una personalitat afectiva-emocional, ni una
intel·lectual directiva, són del tot beneficioses per als infants, ja que totes
dues tenen aspectos positius i negatius. Per això, pens que el mestre ideal,
hauria de tenir característiques de les dues, i així, els alumnes treballaríen
les seves capacitats des de ambdues perspectives.
Segons aquesta personalitat, el mestre adoptarà un rol determinat. Lewin i
Lippitt van fer els primers estudis i van investigar la atmosfera de grup.
Aquestos van determinar que dins l’escola hi havia tres tipus de rols dels
mestres. El primer rol va ser l’autoritari, el qual inhibia
qualsevol tipus d'iniciativa, orientava sempre l'activitat del grup, deia que
havien de fer i com ho havien de fer, però mai deia lo que farien la setmana següent,
mai anticipava lo que farien el pròxim dia, feia atacs personals, els renyava,
i elogiava a aquells que havia d'elogiar. A més comparava els uns amb els
altres. El segon rol és el democràtic, el qual valorava
els fets, no la personalitat, quan la feina no funcionava sa valoració sortia
del mateix grup, s'afavoria l'autogovern, es treballaven els aspectes més
individuals sense comparar. I l’últim rol s’anomena laissez-faire. Aquest no
s’implicava en el grup, tenía una actitud de pasotisme, deixava que els nens
fessin el que volguessin i ells tampoc feien gran cosa, potser es llegien el
diari, el que deixa fer i deixa fer sense preocupar-se de res més.
Com ja sabem, encara avui en dia, els
mestres pensen que haurien de ser democràtics, però encara queden trets de
l'estil autoritari perquè es vol tenir control a l'aula. Però, un aspecte que
dificulta aquest procés de canvi és la societat canviant en la qual ens trobem,
ja que pot tenir conseqüències com: els canvis de percepció per part
dels mestres i des nens, els mestres no es defineixen amb cap rol, això crea
inseguretat, ambigüitat del rol.
En definitiva, la societat va evolucionant mentre el rol del
mestre encara no ha canviant, per això és necessari que el rol del mestre
vagui evolucionant al mateix ritme que la societat. Anteriorment, les famílies
no es qüestionaven allò que deia el mestre, mentre que ara els pares es
qüestionen la metodologia dels mestres. Llavors, aquesta ambigüitat de rol ens
a dut a no saber quina escola volem, per això, s'ha de madurar aquest procés.
A banda de tot això, hi ha que tenir en compte
l’eficàcia del mestre, és a dir, la seva capacitat d’escoltar, que tengui en
compte els interessos dels infants, que avalúa el seu treball, que col·labora
amb les famílies i amb l’entorn, que valora tots els procesos d’aprenentatge,
que sap com utilizar els recursos, que sigui un bon planificador , que estiui
en formació permanent, que aconsegueixi la motivació dels infants i que dongui
seguretat emocional a l’aula.
Segons
la personalitat que tengui el mestre es donen diferents estils d’ensenyament. S'han
fet investigacions per a vorer diferents aspectes del model educatiu del mestre
i aquestes investigacions ens haurien de repercutir dins lo que és la qualitat
de l'ensenyament.
Segons
les investigacions fetes per Flandes, es van analitzar les relacions entre els
mestres i els alumnes. Varen constatar que com que el mestre considera les
idees dels alumnes i crea un bon clima d'aula, els resultats d'aquests alumnes
són millors, tenen unes actituds més positives. Les coses que varen observar és
si els mestres acceptaven els sentiments dels alumnes, si els alabava o
animava, si acceptava i alabava les idees dels seus alumnes, si formulava
preguntes, com exposava i com explicava, com sonava les instruccions, com
justificava la seva autoritat, com tractava les respostes dels alumnes i com
gestionava els silencis i les confusions.
En
el meu punt de vista, els aspectes analitzats per Flandes son relament
imporatants dins l’aula. Primerament, perquè un mestre ha d’afavorir un bon
clima amb els seus infants per a afavorir seguretat i confiança. A més de tot
això, com diu Flandes els comentaris positius cap als alumnes son molt
motivants cap a ells, ja que es destaca alló que saben fer, alló que se’ls dona
bé i les seves virtuts.
Els
estudis fets per Bennet varen fer
qüestionaris, es varen centrar sobretot en professors i e basaven una mica en
els estudis que varen fer Lipit i Lewin. Varen veure dotze tipus d'estils que
anaven entre els més progressistes-lliberals i un altre bloc que estava format
per aquells més tradicionals-formals. Dintre del primer grup, de les investigacions
estretes, varen veure com a conclusions de les seves primeres hipòtesis que es
treballava més la motivació intrínseca, que hi havia una certa despreocupació
pel control i la disciplina de la classe, que se solien donar agrupaments més
flexibles i que es deixava triar més als alumnes. I dintre del segon bloc, es
treballaven més les motivacions extrínseques, es potenciava molt el treball
individual, estaven molt preocupats pel control i el rendiment.
La conclusió d'aquest estudi, és que els alumnes més estables, motivats i
extrovertitits tenien més èxit en el model més tradicionals-formals. Una altra
conclusió és que l'estil progressista-liberal funcionava millor amb alumnes
inquiets i entrovertits i també amb aquells alumnes que tenien inicialment un
rendiment baix, i que inclús quest estil en alguns moments determinats podia
crear ansietat.
A banda d’aquestes investigacions, tenim les de Rosenshine i Stevens que es
varen centrar en el comportament instructiu del mestre. Segons com era aquest
tipus d’instrucció hi havia una correlació amb el rendiment dels alumnes. Aquests
es van fixar sobretot en 6 estratègies que utilitzaven els mestres: com
presentar els nous continguts i habilitats, la pràctica supervisada de l’alumne per part del mestre, la revisió
del treball assignat, la retroalimentació, la pràctica independent de l’alumne
i les revisions globals. Amb aquests
procediments, al nen li ha de quedar clara l’evolució del seu propi
aprenentatge i els coneixements han de quedar estructurats.
A continuació explicaré les relacions dels
alumnes entre ells mateixos. Segons les investigacions, aquestes relacions
poden incidir en els fets següents: en el procés de socialització, és a dir, mitjançant la simulació de rols socials en els
jocs, els nens tenen l’oportunitat d’elaborar pautes de comportament
comunicatiu, agressiu, defensiu i cooperatiu que seran essencials per a la vida
adulta; amb l’adquisició de competències socials, ja que amb nens de la mateixa
edat, incrementen les interaccions social i a més accepten consells i
proporcionen més ajuda als altres; el control d’implusos agressius, ja que amb
la interacció els nens aprenen a controlar els impulsos agressius en el context
de les relacions entre iguals, perquè s’estableixen mecanismes reguladors per
controlar el comportament agressiu; la relativització dels diferents punts de
vista, un element essencial del desenvolupament cognitiu
que es relaciona amb la capacitat de presentar adequadament la informació, la
solució constructiva dels conflictes, la cooperació, el judici moral
autònom, es adir el sortir del egocentrisme, ens portarà a acceptar i posar-nos
en el punt de vista dels demés, el que ens permet una major competència social;
i per últiml’increment de les aspiracions i el rendiment acadèmic, els quals si
els amics tenen motivacions cap a les tasques, l’infant tendirà a seguir les
seves passes.
Com a conclusió, cal dir que les
relacions que mantenen els infants a l’escola també determinanràn la seva
conducta i fins i tot, trets de la seva personalitat. Per aixó, és molt
important que les relacions entre iguals, siguin positives, i les relacions
dels mestre cap a l’alumne també, perqué així propiciarà una conducta més
oberta també del alumne cap al mestre.
Aida Ramón López
2n curs GEDI
BLOC CORREGIT EN TOTES LES ENTRADES
ResponderEliminar