En principi,
per a mi les emocions primàries eren únicament aquelles que estaven
relacionades amb el procés de socialització, és a dir, les emocions basades amb
les relacions de les persones i per tant, sentir-se estimat i estimar als
demes.
Fent
comparacions en petits grups, em vaig adonar que les meves percepcions no
s’allunyaven tant, ja que fent un anàlisi de les que podien ser les emocions
primàries, vam deduir que podien ser aquelles que sorgeixen a partir de les
relacions amb les persones, ja que sense les relacions humanes no hi ha
emocions. Per tant, vam arribar a la conclusió que a partir de l’amor poden
sorgir altres emocions com per exemple l’alegria o la felicitat, la tristesa,
la confiança o la desconfiança, la curiositat, la ràbia o l’agressivitat, la
por, la motivació, la fortalesa, l’acceptació, la preocupació, l’intriga, etc…
A
continuació, vam contrastar les idees en gran grup, i totes vam coincidir en
que les emocions més importants són l’alegria, la tristesa, la ràbia, la por i
la més important l’amor. Sabem que l’amor és l’emoció mare perquè molts
d’autors han arribat a aquesta conclusió i es cert que sense l’amor no hauria
la possibilitat de tenir més emocions que se’n derivin.
¿Què és
l’amor? Segons ens diu Silvia Palou l’amor “és un element bàsic per a un
creixement emocional i harmònic.”
)
Com hem
pogut observar, a través de l’amor s’estableixen
uns vincles afectius, un aspecte molt important a l’hora d’educar ja que
amb bones relacions l’ambient d’aprenentatge sempre és més favorable.
¿Què és la
por? La por, segons les idees de Silvia Palou, és una emoció primària que ens
permet posar-nos en alerta en situacions amenaçadores per a protegir-nos i
garantir el nostre benestar físic i psíquic. Com hem comentat a classe, la por
no ha de ser paralitzant ja que en aquest cas et pot ocasionar molts de
problemes a la teva vida, sinó que la por ha de servir per afrontar nous reptes
i superar-se en el dia a dia. És important que com a mestres promoguem l’idea
de que tothom té por a alguna cosa, i que no per això, qui tingui por ha de ser
un covard.
¿Què és la
ràbia? Segons Silvia Palou la ràbia pot ser conseqüència d’una situació
estressant, amenaçadora o per no poder complir les expectatives que se’n
demanen. Cal dir que la ràbia es pot expressar en forma d’agressivitat i es
poden derivar l’ira, l’enfad i la furia. Pel que fa a la nostra professió,
haurem d’intentar que els infants expressin i deixin sortir la seva ràbia, sempre
i quan no ho facin contra els demés, i aportar-li altres víes per a resoldre
els seus problemes.
¿Què és la
tristesa? Segons Marina (1999) la tristesa és “una pèrdida, una desgracia, una
contrariedad que hacen imposible la realización de mis deseos o proyectos
provocando un sentimiento negativo, acompañado del deseo de alejarse, aislarse
y pasividad.” Nosaltres com a educadores, hem de tenir clar negar la tristesa
no ens portarà a cap banda, per això hem d’expressar la nostra tristesa i
deixar que els nostres infants també l’expressin, Aixa arribarà un moment en
que acceptaran la nova situació i aprendran a viure amb ella.
¿Què és l’alegria?
Segons Silvia Palou l’alegria és un sentiment positiu provocat pel compliment
de les nostres expectatives, desitjos, etc…, que comporta un benestar físic i
psicològic. Aquesta és l’emoció que hem d’intentar transmetre a les postres
aules, d’aquesta manera els infants es prendran la vida amb humor, podran riure
d’ells mateixos acceptant les bromes i a partir d’aquí aniran formant la seva
intel·ligència.
Com a
conclusió de tot lo esmentat anteriorment podem dir que sense alguna d’aquestes
emocions no podríem viure en harmonia, ja que entre totes aquestes formen
l’equilibri a la nostra vida. Però hem de destacar que nosaltres som nosaltres
mateixos els que a partir de les pròpies experiències anem regulant-les i
controlant-les i per tant és molt important que ajudem als infants en aquest
procés d’autoregulació donant-los seguretat i confiança.
No hay comentarios:
Publicar un comentario